dry needling

DRY NEEDLING

Dry Needling is een relatief nieuwe vorm van fysiotherapie. Het is een onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. De fysiotherapeut prikt een spierverharding aan met een droge (dry) acupunctuurnaald en zorgt er zo voor dat deze ontspant. Er wordt verder geen vloeistof ingespoten.

Bij Fysiotherapie Move Better te Almere Buiten kunt u terecht voor een behandeling dry needling. Deze westerse vorm van acupunctuur richt zich op het ontspannen en oplossen van pijnlijke knopen en pijnpunten in de spier. Er wordt gebruik gemaakt van een dun naaldje, waarmee de fysiotherapeut het pijnlijke punt in de spier kortdurend aanprikt. Dry needling helpt vooral goed bij de de volgende klachten:
Spierspanningsklachten, Hoofdpijn en nekklachten, Lage rugpijn (met name bij chronische klachten), Whiplash, Chronische pijnklachten.

Eerst zullen wij uw klachten analyseren middels een gesprek en gericht onderzoek. Daarna worden de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken onderzocht. Er wordt in deze spieren specifiek gezocht naar de bewuste triggerpoints. De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints, door middel van het aanprikken hiervan middels een naaldje en deze zo te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje voelt u vrijwel niet. Wanneer de juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier kort aan. Dit kan een ‘krampgevoel’ geven, maar de spier ontspant hierna meestal direct. Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

IS DRY NEEDLING HETZELFDE ALS ACUPUNCTUUR?

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend spieren worden behandeld.

Het grootste verschil is dat bij acupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. Het wordt gebruikt om de energiestroom te beïnvloeden. Bij dry needling daarentegen wordt de spier kortdurend geprikkeld en op een specifiek punt, de zogeheten ‘triggerpoints’. Het is dus geen ‘energiebehandeling’.

WAT ZIJN TRIGGERPOINTS?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken (lokale drukpijn), maar die deze ook kunnen uitstralen (nabijgelegen zenuwbanen en lichaamsdelen). Klachten kunnen zich uiten in:

– Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
– Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
– Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
– Pijnontwijkend gedrag; je gaat je ‘anders’ bewegen
– Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

HOE KUNNEN TRIGGERPOINTS ONTSTAAN?

Triggerpoints kunnen op meerdere manieren ontstaan:

– Een verkeerde beweging of een ongeluk
– Langdurig verkeerde houding of overbelasting
– Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten (RSI, CANS)
– Overbelasting bij sporters
– Beschadiging van weefsel, zoals bij een meniscusletsel of een hernia
– Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gipsverband
– Psychologische factoren, zoals: stress, depressie, onrust en vermoeidheid
– Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk)
– Chronische infecties en allergieën
– Slaaptekort